perjantai 6. helmikuuta 2015

Tamaus ry:n kannanotto: Aineenopettajan pedagogisia opintoja on uudistettava

Tampereen Aineenopettajaksi opiskelevat TamAus ry haluaa yhdessä Tampereen yliopiston normaalikoulun ja kasvatustieteen yksikön henkilökunnan kanssa lähteä uudistamaan ja yhdenmukaistamaan aineenopettajien pedagogisia opintoja.

Opiskelijoitten näkökulmasta aineenopettajan pedagogisten opintojen merkittävimmät uudistustarpeet löytyvät opetusharjoitteluvuoden jokapäiväisistä käytänteistä. Esimerkiksi tavat, joilla auskultanttien tekemät tuntisuunnitelmat käydään läpi, ovat erittäin kirjavat eri aineryhmien välillä. Eräissä aineryhmissä ohjaavat opettajat käyvät tunnin mittaisen keskustelun opiskelijan kanssa jokaisesta heidän tekemästään tuntisuunnitelmastaan, kun taas toisissa aineryhmissä opiskelijat saavat palautteen tuntisuunnitelmistaan sähköpostitse. Vastaavia eroavaisuuksia voi havaita muissakin käytänteissä kuten esimerkiksi oppituntien palautekeskusteluissa. Joissain tapauksissa käytännöt eroavat toisistaan jopa aineryhmien sisällä. Mielestämme ei ole oikeudenmukaista, että eriävät käytänteet asettavat opiskelijat keskenään eriarvoiseen asemaan. Toivommekin, että opetusharjoittelun opetussuunnitelmauudistuksessa kiinnitetään erityistä huomiota opintojen yhdenmukaisuuteen.

Toinen epäkohta liittyy opiskelijoiden taloudelliseen toimeentuloon. Opiskelijan, joka nostaa opintotukea yhdeksältä tukikuukaudelta eli kevät- ja syyslukukausien ajalta, on suoritettava lukuvuoden aikana 45 opintopistettä. Muussa tapauksessa KELA perii maksamansa opintotuen ja asumislisän takaisiin 15 % korkojen kera. Koska aineenopettajan pedagogisista opinnoista ei kerry kuin 35 opintopistettä, ovat auskultantit pakotettuja suorittamaan opetusharjoittelun ohessa muita opintoja turvatakseen taloudellisen toimeentulonsa. Valitettavasti kymmenen opintopisteen suorittaminen opetusharjoittelun aikana muodostuu monelle opiskelijalle hankalaksi, sillä läsnäolopakollinen opetusharjoittelu ja yliopiston luento-opetus järjestetään lähes poikkeuksetta päällekkäin. Itsenäinen opiskelu tenttien tai esseiden muodossa ei sekään ole kaikille opiskelijoille mahdollista riippuen heidän edistymisestään opinnoissaan. Tulevaisuudessa olisikin suotavaa kasvattaa opetusharjoitteluvuoden aikana kertyvien opintopisteiden lukumäärää. Mahdollisena ratkaisuna olisi esimerkiksi siirtää kasvatustieteen perusopintoja kymmenen opintopisteen edestä opetusharjoitteluvuodelle. Muutoksella turvattaisiin myös opiskelijoiden halukkuus hakeutua opetusharjoitteluun. Mikäli auskultoinnista kertyvien opintopisteiden lukumäärä ei tulevaisuudessa kasva, voi tilanne johtaa pahimmillaan siihen, etteivät opiskelijat taloudellisessa ahdingossaan uskalla hakeutua opettajan pedagogisiin opintoihin.

Toivomme, että edellä esitetyt näkökulmat otetaan huomioon, kun uusia opetussuunnitelmia aletaan jälleen kerran rakentaa. Opiskelijoiden äänen pitää kuulua uudistuksessa!

Tampereen Aineenopettajaksi opiskelevat TamAus ry
Kannanotto 5.2.2015

(Tämä kannanotto on lähetetty eilen 5.2. Norssin ja yliopiston henkilökunnalle, esimerkiksi rehtoreille, OPS-henkilöille, opintokoordinaattori Marjo Korhoselle sekä lisäksi Suomen opettajaksi opiskelevien liitolle SOOLille.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti